Profesjonalne fotografowanie w różnorodnych aranżacjach staje się obecnie znacznie łatwiejsze technicznie, dzięki nowoczesnym rozwiązaniom zastosowanym w lustrzankach cyfrowych. Tego rodzaju aparaty pozwalają bowiem na równoważenie różnorodnych rodzajów oświetlenia, na wprowadzanie niektórych filtrów z poziomu ustawień aparatu. To bardzo duża wygoda i ogromne ułatwienie, jeżeli chodzi o wprowadzanie ustawień. Tradycyjna fotografia, w porównaniu do tego, wymagała znacznie więcej zaangażowania i poświęcenia czasu.
Jednym z takich wygodnych rozwiązań jest właśnie balans bieli. Jego regulowanie i modyfikowanie powoduje, że fotografowane obiekty zawsze zachowają naturalny kolor, niezależnie od oświetlenia, w jakim są ujmowane. To bardzo ważne. Oświetlenie bowiem bardzo istotnie wpływa na kolorystykę, często czyniąc ją niezwykle nienaturalną. Stąd właśnie prawidłowe regulowanie ustawień balansu bieli może znacznie wpłynąć na jakość i kolorystykę zdjęcia dodając jej naturalności. Tym bardziej, że wzrokowo tych różnic nie jesteśmy w stanie uchwycić natomiast aparat widzi je bardzo wyraźnie.

Zmyleni przez mózg

Cały problem polega na tym, że nasz mózg wprowadza nas zwyczajnie w błąd. Widząc białą kartkę w dzień, będziemy ją widzieć w białym kolorze zarówno w dzień słoneczny, pochmurny, w świetle zimnym i przy świetle ciepłym. Dzieje się tak dlatego, że mózg odbiera informacje od oka i przetwarza je. Nieustanne przetwarzanie daje mu informację, że ta kartka jest biała – to jej naturalny kolor. Gdy widzimy ją kolejny raz, dochodzi już do współpracy pomiędzy mózgiem i okiem. To, co oko widzi, mózg od razu przetwarza i nawiązuje do posiadanych doświadczeń. Dlatego oświetlenie przestaje być ważne. Już i tak wiemy, że kartka jest biała. Czy padnie na nią takie czy też inne światło. Oczywiście, oświetlenie kartki czerwonym czy niebieskim światłem poskutkuje jej zabarwieniem, ale wiemy, że to tylko zabarwienie. Aparat tego nie wie.

Optyka aparatu

Zasadniczą różnicą między człowiekiem i aparatem jest brak mózgu, który przetwarzałby gromadzone informacje. To powoduje, że aparat widzi świat takim, jakim ten świat jest. Nie dodaje filtra interpretacji. Co z tego wynika? W ciepłym świetle kartka staje się żółta, w zimnym niebiesko sina a zachmurzone niebo powoduje, że jest szara. To dotyczy wszystkich fotografowanych obiektów. Aparat tak to widzi i tak to utrwala. Stąd potem takie dziwne efekty możemy obserwować na zdjęciach. Możliwość regulowania balansu bieli, pełni w aparacie funkcję mózgu i pozwala na nałożenie odpowiedniego filtra na fotografowaną kompozycję. Filtr powoduje, że obiekty odzyskują naturalne barwy.

Najczęściej spotykane ustawienia

Najczęściej spotykane w aparatach ustawienia to światło naturalne, niebo zachmurzone, światło ciepłe, światło zimne, słoneczna pogoda. Światło naturalne to balans bieli ustawiony niejako na 0. To naturalne barwy obiektów, takie jakimi są w rzeczywistości. Niebo zachmurzone to opis aury, w której powinno się te parametry wykorzystywać. Całość obrazu jest wówczas lekko ocieplana i neutralizowane są szare barwy. Światło ciemne stosujemy w pomieszczeniach oświetlonych tradycyjnymi żarówkami, świetlówkami o ciepłej barwie. Jego wykorzystanie powoduje, że fotografia nie jest taka żółto czerwona. Przesycenie tych barw jest delikatnie neutralizowane. Światło zimne stosowane jest w pomieszczeniach oświetlonych przede wszystkim za pomocą jarzeniówek. To właśnie one rzucają zimne światło. Pełne jest ono barwy zielonej i niebieskiej, które poprzez ustawienia aparatu są neutralizowane. Ustawienie o nazwie „słoneczna pogoda” powinno być stosowane przy intensywnym słońcu, które nieco „wytrawia” barwy i trzeba je odzyskać.
Świadome i konsekwentne stosowanie balansu bieli może znacząco pomóc w uzyskaniu pożądanego efektu zdjęcia, jak również podnieść jego jakość. Można też stosować balans bieli nieco „niezgodnie” z zaleceniami. Można w ten sposób uzyskać ciekawe efekty przesycenia pewnymi barwami. Jednak takie eksperymenty powinny raczej wynikać ze świadomego planu i zamierzenia podpartego wiedzą doświadczeniem, a nie przypadku. Jeżeli będą wyłącznie dziełem przypadku mogą nie wzbudzić pożądanego efektu.

Za kilka tygodni rozpoczniemy Kurs Fotografii dla Początkujących.
Miejsce: Warszawa, okolice ul. Jana Pawła II

1. Wejdź na Anatomia Fotografii (http://af.org.pl)
2. Wybierz zakładkę KURS
3. Kliknij SUBSKRYPCJA i zapisz się na newsletter aby otrzymywać najnowsze informacje dot. szczegółów KURSU
4. Zarezerwuj miejsce na najbliższym kursie! – wypełniając formularz na tej samej zakładce

Wypełnij formularz aby otrzymywać informacje o nowych wpisach na blogu Anatomia Fotografii