Przysłona obiektywu

Używając aparatów fotograficznych na każdym etapie spotykamy się z pojęciem przysłony.
Dla początkującego fotografa może to być całkowicie obce pojęcie a jego zrozumienie może chwilę zająć. Dlatego też, by ułatwić zrozumienie zagadnienia, w poniższym artykule znajduje się proste, jasne i zrozumiałe wyjaśnienie tego czym jest przysłona i do czego ją się wykorzystuje.

Przysłona

Zacząć należałoby od obiektywu. Jest to ta część aparatu, która powoduje, że światło wpada na materiał światłoczuły, którym w nowoczesnych aparatach jest matryca. To, ile tego światła wpadanie, zależy wyłącznie od użytkownika, czyli Ciebie. J W regulacji światła pomoże ci właśnie przysłona.
Jest to jakby okrągła zasłonka na obiektywie, którą możemy regulować. Może być bardzo odsłonięta – wówczas na matrycę wpadnie bardzo dużo światła. Może też być bardzo zasłonięta i wtedy światła będzie wpuszczać jedynie nieco. To, jakie parametry przysłony wybierzemy, w pewnych okolicznościach warunkuje również czas otwarcia migawki, o którym dokładniej pisaliśmy w artykule  Czas naświetlania. Jednak, za pomocą przysłony możemy regulować efekt, jaki chcemy uzyskać. Ta sama kompozycja, w tym samych warunkach, wykonana przy różnych wartościach przysłony będzie mieć zupełnie inny efekt.

Wartości przysłony

Wartość przysłony, czyli stopień jej otwarcia, określa się za pomocą litery f i liczb. Najczęściej występują w aparatach następujące wartości:  f/1.4 , f/1.8, f/2.8, f/5.6, f/22 i większe.
I teraz rzecz niezwykle ważna. Im mniejsza wartość przysłony tym bardziej jest ona otwarta. Oznacza to, że przysłona o wartości 1.4 to bardzo duży otwór wpuszczający wiele światła. Na początku zapamiętanie wartości może sprawiać odrobinę trudności. Jednak z czasem wszystko stanie się jasne i proste. Nie ma co do tego najmniejszych wątpliwości. Kwestia obycia ze sprzętem i sprawne posługiwanie się wartościami przysłony wejdzie nam w krew.

Znaczenie przysłony

Przysłona, poza tym, że decyduje o ilości wpadające światła, ma duży wpływ na uzyskany ostatecznie na zdjęciu efekt. Oznacza to, że trzeba przemyśleć, co chcemy na zdjęciu uzyskać i co chcemy na zdjęciu pokazać i odpowiednio do swoich oczekiwań dopasować właściwą przysłonę.
W odpowiednim skomponowaniu zdjęcia pomaga również głębia ostrości. Jest ona bardzo mocno związana z zagadnieniem przysłony, ponieważ to przysłona pozwala ją regulować.
Mała głębia ostrości sprawdza się przy portretach na łonie natury i zdjęciach makro (główny obiekt jest wówczas ostry, a tło jest rozmyte, czyli nieostre). Dużą głębię ostrości stosuje się często przy krajobrazach i zdjęciach architektury. Duża głębia powoduje, że większość elementów na zdjęciu jest ostra. Zarówno plan pierwszy, jak i to wszystko co znajduje się w tle.
Jeżeli więc na fotografii wszystko jest ważne i wszystko chcemy pokazać, to warto przemyśleć takie właśnie rozwiązanie. A jak to uzyskać? Małą głębię ostrości można uzyskać poprzez małą wartość przysłony (czyli jej duże otwarcie i wpuszczenie dużo światła). Natomiast dużą głębię ostrości, czyli wyraźny dalszy plan z pewnością zyskamy, gdy przysłona będzie miała dużą wartość, czyli będzie przymknięta i wpuszczała mało światła.

Takie manipulowanie przysłoną to doskonały sposób na uzyskanie ciekawego efektu, na zrobienie wrażenia na odbiorcy, ale również na pokazanie, co w zdjęciu jest dla nas ważne i istotne.
To sposób na to, by zdjęcie nabrało indywidualnego charakteru. To sposób na zbudowanie nie tylko niezwykłego wizualnego wrażenia, ale również na stworzenie bardzo ciekawego przesłania.
Warto pokusić się o eksperymentowanie z przysłoną, żeby zrozumieć dokładnie, jak ona działa, jakie efekty daje zmienianie jej ustawień. To wszystko można oczywiście osiągać samemu, ale znacznie lepiej trenować po okiem doświadczonego fotografa, który pomoże, podpowie a wiele też wytłumaczy.

W tym momencie zaproszę do zapisania się na nasz Kurs Fotografii [http://serwer158465.lh.pl/autoinstalator/serwer158465.lh.pl/wordpress2983/podstawowy-kurs-fotografii/], podczas którego doskonale opanujesz umiejętność posługiwania się wszelką fotograficzną guzikologią J

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz